אושר סופית: חוק נציבות תלונות הציבור על הפרקליטות

בדברי ההסבר נכתב: "למערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות חלק חשוב ומשמעותי במערכת אכיפת החוק. מערך זה הוא חלק מבסיס דמוקרטי איתן. הגופים והיחידים הנמנים על מערך זה נדרשים להפעיל שיקול דעת מקצועי ובלתי תלוי
admin2 No Comments on אושר סופית: חוק נציבות תלונות הציבור על הפרקליטות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות. מדובר בהצעה ממשלתית של שרת המשפטים איילת שקד ובהצעה פרטית של ח"כ ציפי לבני

בדברי ההסבר נכתב: "למערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות חלק חשוב ומשמעותי במערכת אכיפת החוק. מערך זה הוא חלק מבסיס דמוקרטי איתן. הגופים והיחידים הנמנים על מערך זה נדרשים להפעיל שיקול דעת מקצועי ובלתי תלוי
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

 הצעת החוק קובעת, כי שר המשפטים בהסכמת השר לביטחון פנים והיועץ המשפטי לממשלה, ובהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון, ימנו נציב שיברר תלונות על פרקליטים. שר המשפטים יוסמך להעביר את הנציב מתפקידו, לאחר שיקבל את הסכמת השר לביטחון פנים והיועץ המשפטי לממשלה. הנציב הוסמך לברר תלונות גם על היועץ המשפטי לממשלה וכן על יחידת התביעה המשטרתית. אולם התביעה הצבאית נותרה מחוץ לחוק.

עוד נקבע, כי הנציב לא יברר תלונות על שיקול דעתו המשפטי של פרקליט. במידה ותתעורר שאלה האם מדובר בשיקול דעת משפטי, הנציב יפנה ליועץ המשפטי לממשלה אשר יכריע בשאלה. הביקורת המערכתית על הפרקליטות, תבוצע ע"י מבקר המדינה, באמצעות צוות מיוחד שיוקם לטובת ביקורת זו.

בדברי ההסבר נכתב: "למערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות חלק חשוב ומשמעותי במערכת אכיפת החוק. מערך זה הוא חלק מבסיס דמוקרטי איתן. הגופים והיחידים הנמנים על מערך זה נדרשים להפעיל שיקול דעת מקצועי ובלתי תלוי. אולם, דווקא משום חשיבות  אמון הציבור בגופים אלה יש להכפיפם לביקורת שכן אין אדם החף מטעויות ואין מערכת שאינה דורשת תהליך פיקוח לקחים."

יו"ר ועדת חוקה ח"כ ניסן סלומינסקי: מטרת החוק המוצע היא לספק לכל אדם הרואה עצמו נפגע במישרין ממעשה או מחדל של מייצגי המדינה בערכאות, כתובת שאליה יוכל להפנות את טענותיו, להגיש תלונה לבדיקה ובירור מקצועי באופן שיביא להגברת אמון הציבור מייצגי המדינה בערכאות. לצד זה, החוק המוצע שומר על עקרון עצמאות מייצגי המדינה בערכאות. עיקרון זה משמעו מתן אפשרות למייצגי המדינה בערכאות לעסוק במלאכתם בלא מורא, תוך שמירה על חופש פעולתם ושיקול דעתם המשפטי.

שרת המשפטים איילת שקד: ביקורת היא לא על מנת למצוא אשמים אלא על מנת להשתפר. צריך ללמוד מתרבות התחקירים בחיל האוויר. אחרי כל גיחה עושים תחקיר. זו מטרת החוק. אנשי פרקליטות המדינה עושים עבודה חשובה ביותר בבתי המשפט, ובהגנה על החוק והצדק. יחד עם זאת, מרוכז בידיהם כוח אדיר ונכון שיהיה גוף ביקורת עם קשב לאזרח. בחודש הקרוב אמנה נציב חדש שיחליף את הנציבה הילה גרסטל, אשר ביססה את נציבות הביקורת. אני גאה שזכיתי להביא חוק המעגן את פעילותו של הגוף ומניח יסודות טובים להמשך עבודתו לאורך שנים רבות. 87 תמכו בהצעה ללא מתנגדים.



0 תגובות